2 april 2021

Op naar het hybride kantoor!

Om ons denken over kantoorwerkzaamheden volledig te resetten is het afgelopen jaar wat mij betreft eigenlijk heel functioneel geweest. Het heeft ons gedwongen om het werk van een heel andere invalshoek te benaderen. Want onze hoofdgedachte was toch vaak nog voor je werk ga je naar kantoor. Zelfs bij organisaties waar al makkelijk thuis gewerkt kon worden en ook regelmatig werd gedaan, bleef toch vaak het uitgangspunt om je werk op kantoor te doen. Daar betrapte ik mezelf ook op. Toen ik bij WorkWire ging werken vond ik het beslist een pré dat de filosofie aangehangen werd, dat je kunt werken op de plek waar dat het meest functioneel is. Ik was ook vast van plan om hiervan gebruik te maken en dat slim aan te pakken. Maar in de praktijk?

In de praktijk bleek echter dat collega’s die geen afspraken bij de opdrachtgever hadden, gewoon naar kantoor kwamen. Waardoor ook ik eigenlijk elke dag op ons kantoor in de Caballero Fabriek te vinden was. Daarnaast hanteerden we de ‘regel’ dat de vrijdag een bureaudag was, zodat we als team elkaar ook bleven ontmoeten. Deze dagen waren voor kennisuitwisseling, project updates, teamoverleggen en gezellig bijpraten en dat ook eigenlijk nog door en naast elkaar heen. Gezellig? Ja absoluut. Effectief? Matig. Productief? Niet zo.
En wij, WorkWire, zijn toch de professionals die weten hoe een goede kantooromgeving moet worden ingericht? Ja zeker, dat zit wel goed. Maar ja ook de kapper heeft wel eens een bad hair day en bij de loodgieter lekt de kraan. Voor onszelf legden we de lat minder hoog dan voor onze opdrachtgevers. En ja we blijven toch gewoontedieren en  dus bleven wij werken, zoals we dat gewend waren. Met het gedwongen thuiswerken is die gewoonte er nu wel uit.

En met vanaf mijn thuiswerkplek het zicht op het opkomen van de lentebloemen groeit ook mijn optimisme dat we over een maand of wat weer van alles mogen en dus ook weer naar kantoor kunnen. Eén ding zal duidelijk zijn, de terugkeer naar kantoor wordt – gelukkig? – niet meer zoals het was.

Juist omdat we ons gebruikelijke kantoorgedrag al hebben onderbroken, ligt er nu een fantastische kans voor organisaties om van het kantoor een echt Mixed Presence Office te maken. Als we dan weer naar kantoor gaan, wennen we meteen aan het nieuwe gewenste gedrag. In het nieuwe kantoor gaan we naar hybride werkplekken. We werken waar dat functioneel is en op kantoor werken we en ontmoeten we elkaar als dat een toegevoegde waarde heeft. Van waarde omdat het voor het samenwerken of kennisoverdracht het meest praktisch is óf, en minstens zo belangrijk, voor het sociale aspect. Want hoe functioneel ons thuiskantoor ook kan zijn, de sociale interactie is het meest gebaat bij life contact. Brainstormen over hoe je een probleem gaat oplossen, even sparren, maar ook het gesprekje met die collega die een ernstig zieke in de familie heeft. Het krijgt allemaal een meerwaarde als je dat met een echte ontmoeting kan doen. En dat heeft beslist consequenties voor hoe het kantoor eruit moet zien.

Het kantoor moet alle haakjes aan elkaar gaan verbinden, dat wil zeggen het heeft de juiste werkplekmix, met een fijne (concentratie) werkplek voor iedereen die graag op kantoor werkt, heeft goede AV mogelijkheden voor digitale ontmoetingen en overleggen, waar deelnemers vanuit allerlei verschillende locaties aan deelnemen, biedt stimulerende samenwerk- en brainstorm mogelijkheden; en biedt vooral ook  fijne faciliteiten voor sociale activiteiten en cohesie. Ik ben ervan overtuigd dat een organisatie die zo’n  kantooromgeving heeft, haar medewerkers optimaal faciliteert en dat leidt tot betrokken medewerkers die hun werk met plezier doen. Hierdoor worden organisatiedoelen makkelijker behaald. Het vinden van een juiste balans tussen werk en privé blijft een uitdaging, maar ik geloof dat die balans steeds meer wordt gevonden  door het slim indelen van de hele dag passend bij jouw persoonlijkheid en jouw persoonlijke situatie. Die balans zit ‘m niet per definitie in werken tussen 8.30 en 17 uur. Die les hebben wel kunnen trekken uit het afgelopen jaar en eigenlijk waren die signalen, denkend aan de problemen die er waren (en zijn) om  werk, zorgtaken en ontspanning te combineren, er al veel langer.

En welke conclusie hebben wij met elkaar bij WorkWire getrokken? Simpel, dat voor ons precies hetzelfde geldt als voor de organisaties waar wij zo graag voor werken. En dat betekent dat ook wij nu onze kans grijpen om het kantoor een upgrade te geven om te zorgen dat deze aan onze eigen normen voldoet als we weer naar kantoor mogen.

Ik ben benieuwd wat jouw visie is op een fijne werkomgeving en zou het heel leuk vinden als je me dat laat weten via elly@workwire.nl en wat mij betreft, snel tot ziens in real life in ons nieuwe kantoor!

Op naar het hybride kantoor!
Elly Janssen-Boekhorst
T.
E.

Naar Blog